Thursday, April 28, 2011

Logamaya 1

Pada akhir tahun dulu bob singgah pada satu paeran buku yang diadakan oleh peniaga persendirian atas kebenaran pihak berkuasa. Pameran buku ini menjual buku-buku dan majalah lama. Terdapat juga buku-buku dari luar negeri dan yang paling menarik hati bob ialah buku-buku lama dari negara seberang.

Bob pun berpeluang menambah koleksi buku lama bob dengan harga yang sangat menakjubkan. Sebagai contohnya, sebuah buku panduan ibadah puasa  hanya berharga RM 1.00 sahaja.

Apabila bob menyelinap dipenjuru pameran itu yang mempamirkan buku-buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, bob terpandang kepada ratusan buah buku-buku istilah sains dan matematik yang dijual murah. Keadaannya terbiar usang kerena disimpan didalam setor dan tidak pernah dibeli atau digunakan orang.

Terlintas difikiran bob bukan tentang harganya yang murah tetapi tentang usaha dan masa yang dikorbankan oleh mereka yang telah berusaha siang dan malam untuk menghasilkan istilah-istilah ini. Mereka ini yang tidak pernah minta untuk dikenali tetapi berbangga dengan usaha demi kepentingan ilmu, bahasa dan anak bangsa.  

Apa yang menyedihkan kita adalah setelah pengorbanan ini dilakukan tiba-tiba generasi kita masakini yang cepat hilang keyakinan dan jatidiri telah mengubah haluan. Usaha dan pengorbanan mereka tadi berserta ribuan jutaan ringgit wang rakyat menjadi sia-sia.

Persoalannya, apakah arahtuju bangsa yang kita mahukan ? Bukankah ianya telah kita pilih dan tentukan sejak dulu lagi ? Bilakah boleh kita menuai hasil jika anak benih kita sentiasa dicabut, ditukar dan diinjak-injak..

No comments:

Post a Comment