Monday, April 25, 2011

Mentari Petang 2

Pada hari minggu yang lalu bob bersama isteri dan anak-anak telah berpeluang melawat salah seorang saudara bob dihospital. Umurnya dalam lingkungan tujuh puluh tahun. Orangnya ramah, ramai kenalan olehsebab itu bliau merupakan orang kuat politik dikawasannya.

Kelihatan beliau dalam payah tetapi tetap memberi senyuman dan memaksa dirinya untuk melayan tetamu yang datang. Maklumlah beliau sedang menghadapi masaalah jantung. Setelah lima belas minit kemudian bob memberi isyarat untuk beredar. Kami sekeluarga mendoakan nbeliau semoga cepat sembuh.

Bob terfikir bagaimana lelahnya beliau menanggung kesakitan yang sedang dihidapinya. Sahabat handai yang datang cuma dapat melihat tetapi yang menanggung sakitnya hanya beliau sendiri. Begitulah keadaannya apabila kita sakit. Kita sendirilah yang menanggung rasa seksa dan penderitaannya. Orang lain hanya kelihatan bersimpati.

Sebagai contohnya semasa kita mengalami sakit gigi berlubang yang perlu dicabut, sang doktor  hanya dapat bersimpati dengan menjalankan tugasnya mengikut perosedur yang telah dipelajarinya. Proses sebelum, semasa dan selepas gigi kita direntap adalah amat menyakitkan dan ianya ditanggung oleh kita sendiri. Paling baik, doktor dan orang disekeliling kita hanya dapat membantu kita untuk mengurangkan penderitaan kita itu

Olehyang demikian, bob sering menasihatkan isteri bob supaya meletakkan penjagaan kesihatan diri adalah sebagai perkara yang paling terpenting. Ini harus diutamakan dari tugas–tugas dipejabat. Apabila badan mulai terasa kurang sihat hendaklah kita cepat-cepat mendapatkan rawatan. Tinggalkanlah dulu seketika perkerjaan kita. Dapatkan nasihat dan rawatan dari  ahli perubatan untuk mengenalpasti masaalah kesihatan kita.

Apabila kita ditahan dalam wad dan terbaring dikatil, ketua jabatan dan rakan pejabat kita hanya akan menghantar buah atau bunga. Mereka hanya datang melawat sebagai tanda simpati dan kemudian mereka pulang. Maka tinggallah kita menahan sakit sendirian.

Waktu dipejabat kita dilanyak sehingga tidak cukup nafas sehingga apabila kita kurang bertenaga kerena kurang sihat tiada siapa yang bersimpati. Besar juga kemungkinannya kesihatan kita merosot berpunca dari tekanan dan kerenah tempat kerja itu sendiri. Malah ianya akan bertambah buruk lagi jika keadaan ini berlaku pada waktu yang hampir dengan masa membuat lapuran prestasi tahunan. Sudah tentu kita dilabelkan sebagai kakaitangan yang lemah prestasinya.

Siapa yang peduli, siapa yang simpati dan siapakah yang menanggung. Fikir-fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment