Tuesday, April 5, 2011

Kisah seorang kawan

Pada hari Sabtu dua minggu yang lalu, bob telah menghadiri Majlis Penganugerahan Kecemerlangan Pelajar dan Mesyuarat Agong PIBG disekolah Fasya. Fasya merupakan salah seorang pelajar yang menerima hadiah pada hari itu.

Pada hari Isnin berikutnya ketika pulang sekolah Fasya telah menceritakan bahawa salah seorang kawannya yang duduk disebelah beliau sewaktu menerima hadiah tempuhari telah pun kehilangan ibu kesayangannya.

Apayang paling menyedihkan, kisahnya berlaku pada tengahari  hari berkenaan sewaktu pulang dari majlis itu. Sang anak yang merajuk hati kerena ibunya tidak bangun tidur untuk bersama kemajlis berkenaan telah pun masuk kebilik tidur dan mendapati ibunya masih lagi tertidur dengan nyenyaknya. Berkali-kali sianak cuba mengejutkan ibunya namun tidak jua terjaga. Oleh kerena terlalu letih dan penat, sianak pun terus merebahkan badanya disebelah ibunya dan akhirnya tertidur sama
.
Pada sebelah petangnya apabila terjaga, sianak pun cuba membangunkan lagi sekali lagi ibunya. Sambil merungut dan meluahkan rasa kesalnya kerena ibunya yang tidak hadir dimajlis pagi tadi, sianak mengugut tidak mahu mengambil SPMnya pada hujung tahun ini. Namun siibu masih terdiam kaku dan tidak bergerak-gerak. Sehinggalah sianak baru mengesyaki sesuatu yang pelik tentang keadaan ibunya itu.Kemudian barulah sianak itu tersedar  bahawa ibunya telah tiada lagi pergi meninggalkan beliau.

Jenazah ibunya telahpun selamat disempurnakan dan dikebumikan oleh tetangga pada hari itu juga.

Cuba kita bayangkan keadaan sianak itu yang pada paginya masih mempunyai seorang ibu tetapi tiba-tiba pada sebelah petang hari yang sama dalam keadaan penuh kesal baru tersedar ibunya telah pergi tidak kembali. Mudah-mudahan roh Allahyarham siibu dicucuri rahmat dan tergolong dikalang yang diredhai Allah SWT. Kepada sianak pula, kita sama-sama berdoa semoga beliau cekal hati penuh tabah menghadapi ujian ini dan jangan berputus harap.

No comments:

Post a Comment