Friday, April 8, 2011

Ayam

Ingat lagi kah kita pada lagu ‘Ayam’ nyanyian Jalil Hamid ?. Ada perumpamaan orang melayu mengenai keadaan sesiapa yang terlalu kekenyangan iaitu       ‘seperti  ayam mabuk tahi’. Buruk bukan ?. Olehyang demikian kita janganlah makan terlampau banyak sampai jadi bingai.

Tahukan anda mengapakah sehingga kehari ini kita dapati semua ayam-ayam tidak berhenti-henti dan sentiasa mengais-ngais kakinya diatas tanah?.
Kisahnya begini, pada satu ketika duhulu, ayam pernah bersahabat baik dengan helang. Mereka makan bersama, bermain bersama dan hidup rukun damai. Walaubagaimanapun sang helang mempunyai kelebihan kerena pandai terbang. Ini membuatkan sang ayam rasa rendah diri dan menginginkan dapat terbang.
Puas juga ayam belajar terbang tetapi tidak juga berjaya
.
Akhirnya siayam pergi memujuk  helang untuk memberitahu rahsia yang membolehkannya dapat terbang. Pada mulanya sihelang engan memberitahu tentang rahsianya tetapi setelah dirayu berkali-kali sihelang akur kepada kehendak ayam

Sihelang meminjamkan sebilah jarum emas yang digunakan bagi menjahit kepak ayam. Jahitan ini akan membuat ayam akan boleh dapat terbang. Sebagai tanda terima kasih, ayam berjanji akan memulangkan semula jarum itu sebaik sahaja ia boleh terbang.

Apabila pulang maka ayam pun mulalah menjahit kepaknya. Belumpun selesai peroses menjahit itu ayam sudah mula terasa boleh terbang. Entah macamana semasa ayam mencuba-cuba untuk terbang, jarum emas itu telah terpelanting jatuh ketanah. Dicarinya jarum itu tetapi tidak juga berjumpa. Dikais-kaisnya tanah, sampah dan rumput disekitar tetapi masih belum berhasil.

Apabila sahaja diketahui oleh sihelang tentang kehilangan jarum ini. Ia pun naik marah. Sihelang menuntut kepada siayam untuk medapatkan kembali jarum itu.Jika tidak siayam akan menjadi mangsa kepada helang sehingga keanak cucu.

Begitulah ceritanya sehingga kehari ini ayam-ayam masih terkais-kais mencari jarum emas yang hilang itu dan juga mereka sering menjadi mangsa helang. Olehyang demikian jika kita diamanahkan sesuatu maka jagalah amanah itu. Kalau tidak akibatnya akan ditanggung sampai keanak cucu.

No comments:

Post a Comment