Wednesday, May 11, 2011

Titian Usang 2

Kini tiba musim dimana tiap-tiap hari kita menerima hujan. Kadang-kadang hujan pagi kadang-kadang ia turun waktu petang. Walaubagaimanapun suhu cuaca agak panas.Sewaktu bob menalipon mak bob beliau menceritakan yang dikampung pun mengalami cuaca yang sama.

Teringat kembali bob kepada keadaan kampung semasa bob bersekolah rendah dulu. Apabila musim hujan tiba seperti ini, terdapat beberapa keluarga dikampung bob yang tidak ada beras untuk dimasak. Mereka ini adalah penoreh-penoreh getah yang tidak dapat menoreh ketika musim hujan. Ini adalah kerena pokok getah yang basah sememang tidak boleh ditoreh.

Sudah menjadi perkara biasa jika ada yang datang kerumah bob untuk meminjam beras. Mujurlah bapa bob mempunyai perkerjaan tetap sebagai buruh kapal korek dan mempunyai kedai gunting rambut. Manakala mak bob pula membuat dan menjual kueh mueh. Oleh itu bolehlah beliau menghulurkan bantuan pada yang memerlukan.

Walaubagaimanapun susahnya pihak ibu bapa menunjang kehidupan, bob dan kawan-kawan sebagai anak-anak tetap sentiasa ingin memajukan diri dengan taat datang kesekolah. Tidak terdengar lansung tentang isu ponteng sekolah. Tidak pula kami lakukan perkara-perkara pelik yang memburukkan nama ibi bapa atan nama kampung kami.

Apabila tiba keputusan peperiksaan darjah enam, seorang demi seorang anak-anak kampung ini akan keluar meninggalkan kampung pergi melanjutkan pelajaran disekolah asrama penuh yang ternama dibandar-bandar. Mereka ini berazam dan akan kembali dengan kejayaan dan akhirnya ingin menebus kepayahan yang dialami keluarga masing-masing dimasa dulu.

Tetapi lazimnya apabila kejayaan telah diraih, orang-orang tua ini telah tiada lagi.Rumah-rumah yang dahulunya riuh rendah kini telah ditinggal usang dan sunyi sepi. Halaman rumah yang dulunya bersih dan damai tetapi kini tumbuhi lalang. Kejayaan yang dahulunya diharapkan oleh penghuni-penghuni kampung  kini telah berpindah dan disumbangkan kedaerah lain. Apa yang tinggal hanyalah seribu kenangan dan harapan bersama pusara lama yang hanya dikunjungi entah beberapa tahun sekali.

No comments:

Post a Comment