Thursday, May 26, 2011

Musang dan Kelawar

Apabila sahaja bahtera nabi Noh a s terdampar dipuncak gunung Ararat setelah bumi dilanda banjir besar maka kesemua jenis pokok tumbuh subur dan menghijau. Binatang-binatang yang berada didalam bahtera akan dilepaskan oleh baginda untuk bertebaran mencari kehidupan sendiri.

Dikisahkan sebelum mereka pergi mereka telah dibawa oleh baginda keatas dek bahtera itu untuk melihat tumbuh-tumbuhan yang sedang galak berbunga pada ketika itu. Selepas ini tentusahaja pokok-pokok yang berbunga ini akan mengelurkan putik dan berbuah. Ini akan menjadi makanan kepada binatang-binatang ini.

Apabila terlihat sahaja pokok bunga kertas yang berbunga terlalu lebat dan bermacam-macam warna, si musang dengan angkuhnya telah berkata bahawa pokok itu dia yang punya dan binatang lain tidak akan dibenarkan memakan buahnya.Kelawar pula mengikuti jejak simusang dengan menempah pokok bunga raya yang berbunga saiz besar dan bernacam-macam bentuk dan warna. Beliau beranggapan tentu sekali pokok itu akan mengeluarkan buah yang besar-besar dan lazat rasanya nanti. Binatang-binatang lain hanya menempah pokok-pokok lain yang bunganya kurang menarik seperti pokok rambutan, nangka, cempedak, durian manggis langsat dan lain-lain sambil diketawakan oleh kedua-dua binatang ini.

Apabila tiba musim buah, kesemua binatang lepaskan untuk menjaga pokok masing-masing. Sang tupai melompat kegirangan apabila pokok rambutannya mula berbuah dengan lebat. Sang kera pula sibuk menjaga buah pisangnya yang sudah mula menguning. Manakala sang pipit sibuk dan bising dengan padi-padinya yang sudah merunduk keemasan. Begitulah juga binatang-binatang lain yang sibuk dengan pokok masing-masing. Namun bagi pokok-pokok bunga bunga kertas simusang dan bunga raya sikelawar terus galak berbunga tetapi tidak berbuah.

Apabila tiba musim memetik buah, maka binatang-binatang pun menikmati buah masing-masing. Manakala simusang dan sikelawar terkebil-kebil hairan bercampur malu apabila pokok mereka masih terus berbunga tetapi tidak lansung mengeluarkan buah.

Oleh kerena terlalu malu dan demi menjaga ego diri, mereka mengambil keputusan untuk keluar malam mencuri buah-buahan binatang lain sebagai makanan mereka. Sampailah kehari ini mereka masih mengamalkan tabiat itu untuk keluar makan pada waktu malam.

Apayang kita bolih pelajari dari cerita ini adalah kita janganlah suka menyombong apatah lagi jika kita kurang berilmu. Jangan ada berperasangka buruk terhadap anugerah Allah SWT dan apabila melakukan kesilapan tidak pula mahu mengaku salah. Apa yang paling malang ialah mereka akan hidup dengan kesilapan mereka itu. Seterusnya sanggup pula menambah lagi kesilapan dan memburukkan lagi moral diri.

No comments:

Post a Comment